sannevanadrichem.reismee.nl

The greatest gift you can give someone is your time. Because you are giving a portion of your life that you will never get back.

Moederdag vandaag! Ondanks dat ik mijn moeder al even heb gesproken wil ik haar zo ook nog even een dikke kus gegeven :)

Mijn eerste weekje Ithemba zit erop. De eerste week is altijd even lastig aangezien iedereen een eigen ritme heeft en ik vooral niemand in de weg wil lopen. Het is ook een mooie week omdat de kinderen vrolijk zijn en ik besef hoe fijn het is om terug te zijn op Ithemba.

De afgelopen week heb ik vooral rond gekeken en mee gedraaid de dagritme. De vrijwilligers hebben een 'eigen' klas. We helpen de kinderen in deze klas met eten en we poetsen tanden met de kinderen. Daarnaast heb ik een aantal kinderen uitgezocht die ik de komende weken ga behandelen. Het zijn kinderen met een aangeboren beperkingen en kinderen met een achterstand in fijne en/of grove motoriek. Het is leuk om te zien hoe leuk ze de individuele aandacht vinden en hoe goed ze mee doen met de spelletjes. Afgelopen donderdag heb ik het jongetje Tototo behandeld. Zijn fijne motoriek is slecht, net als de samenwerking van beide handen. Je had zijn enthousiasme moeten zien toen hij na een half uur zelf kralen kon rijgen.

Komende weken gaan we daarnaast ook opzoek naar een therapeut voor Ithemba. Aangezien dat een lastige opgaven wordt hebben we het zoekveld wat verbreed. Ithemba kan zowel een logopedist als een ergotherapeut hard gebruiken. We gaan nu opzoek in beide vakgebieden en hopen snel iemand te vinden. Ik heb van de week alle therapeuten in Port-Elizabeth opgezocht en ga ze allemaal mailen met de vraag of ze interesse hebben of iemand weten die geschikt is voor de baan. Ik ben benieuwd.

Naast Ithemba is het niet moeilijk om van het land te genieten. Met Peter ben ik nu twee keer gaan fietsen. Dwars door Port-Elizabeth en langs het strand. Een betere manier om de stad te leren kennen is er niet. Een veiligere manier waarschijnlijk wel! Fietspaden kennen ze hier niet en stoplichten zijn hier anders dan in Nederland. Ze kennen hier geen stoplichten voor rechtsaf. Je wacht gewoon rustig tot de tegenliggers gepasseerd zijn en steekt dan over. De lichten voor voetgangers en voor rechtdoor gaan dus tegelijk op groen met de mensen die rechtsaf willen. Echt fietsvriendelijk zijn de automobilisten hier niet, het is dus uitkijken en vaak fietsen over het voetpad.

Gister zijn we gefietst naar Sardiniabay. Een mooi strand waar je eerst een enorme zandheuvels moet beklimmen om bij de zee te komen. Het uitzicht was fantastisch, en zo stil omdat de meeste mensen niet bij deze baai kunnen komen. Je moet daarvoor een auto hebben (de meeste mensen peinzen er niet over om te fietsen). In de zee zwom een grote groep dolfijnen precies in het breekpunt van de golven. Zo dichtbij en zo gaaf om te zien. Jammer dat mijn camera van mijn mobiele telefoon niet goed genoeg is om mooie foto's te maken. Volgende keer neem ik zeker mijn goede camera mee als we gaan fietsen.

Vanochtend ben ik met Peter en Daphne naar de kerk geweest. Een hele ervaring, dat kan ik je wel vertellen. Het lijkt totaal niet op de kerk in Nederland. De kerkdienst vindt plaats in een soort fabriekshal met veel stoelen en een groot podium. Op de muren worden grote schermen geprojecteerd, alles wordt mooi verlicht en op het podium staat een popband. Het eerste half uur staat in het teken van zingen en daarna komt de preek van de pastoor (wat je bijna kan vergelijken met een stand-up comedian). De preek is een serieus verhaal maar zo grappig gebracht dat je aan het eind nog weet waar het over ging. Het meest bijzondere vind ik nog dat de kerk vol zit (en dan heb ik het over meer dan 1000 mensen) en dat meer dan de helft van mijn leeftijd is. Een bijzondere ervaring!

Verder is het hier in huis rustig en gezellig. Ik ben hier nu alleen met twee Duitse vrijwilligers. Ik mag met hen ook mee rijden naar het project, zo hoef ik geen eigen auto te huren. De rust is fijn, ik lees 's avonds lekker een boek of we kijken een film. Met Anne ben ik begonnen aan een komedieserie. We eten gezamenlijk of zitten lekker te kletsen, maar iedereen krijgt ook de kans zijn eigen ding te doen.

Nu heerlijk even niets doen en lekker muziek luisteren en morgen weer fijn richting Ithemba :)

Iedereen een nog een hele fijne Moederdag!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!