sannevanadrichem.reismee.nl

Geluk is het enige dat zich vermenigvuldigt als je het deelt!

En hoe waar bleek dat te zijn de afgelopen week. De kinderen hebben dubbel en dwars alle stress, tranen en problemen in een klap goed gemaakt!

De dinsdag en de woensdag stonden vooral in het teken van de schoenendozen. Dinsdag heb ik alle dozen uitgesorteerd en een lijst gemaakt met kinderen die niet meer naar Ithemba kwamen. Deze dozen konden we dan aan de nieuwe kinderen geven. Een lastig klusje aangezien het nogal verscheeld per dag welke kinderen er zijn. Ik had gelukkig een hoop dozen!

Op woensdag bleek dat van de 42 kinderen (die regelmatig komen) er 39 op Ithemba waren. Een absoluut record, het gemiddelde lag de afgelopen weken op 33. Hilda was komen helpen die dag (een vrijwilligster, werkend bij Lelethu). Tijdens het ontbijt hadden we de geleende beamer neergezet in één van de klassen. Ik had niet zo veel verwacht van de film omdat ik dacht dat deze te moeilijk zou zijn voor de (jonge) kinderen. Niets bleek minder waar. Ze hebben gebiologeerd zitten kijken naar het filmpje, ik heb hem zelfs twee keer afgespeeld! Zo leuk om te zien hoe enthousiast ze werden van het filmpje!

Na het filmpje hebben we per klas de dozen uitgedeeld. Het valt gewoon niet te beschrijven hoe mooi het was om die gezichtjes te zien. Niet alleen blijdschap maar ook een stukje ongeloof en verbazing. Ze krijgen niet vaak cadeaus omdat de ouders daar gewoon weg geen geld voor hebben. We hadden uitgebreid de tijd om met de kinderen te kijken wat er in de dozen zat en uit te leggen waar ze de spullen voor konden gebruiken. Het mooiste vond ik dat het totaal niet uitmaakte wat andere in de doos hadden zitten, ze waren gelukkig met hun eigen doos! Een mooi voorbeeld was een nieuw jongetje dat een reserve doos had gekregen. In de reserve doos zaten zowel jongens als meiden spullen. Ik had daarom wat geschoven met een andere reservedoos zodat er alleen jongensspullen in de doos zou zitten. Ik had alleen een lippenstift over het hoofd gezien. Nog geen uur later liep er een jongetje door de klas met dik gestifte lippen (inclusief de rest van het gezicht) en een grote grijns op zijn gezicht! Dol gelukkig met zijn lippenstift.

De dagen daarna kwamen de kinderen nog regelmatig aanrennen om spullen te laten zien. Armbandjes, oorbellen, oranje hoedjes, rokjes, nagellak, Ik heb het de afgelopen dagen allemaal voor bij zie komen! Ik ben bijna klaar met alle cadeautjes voor de kinderen in Nederland. Ze zijn onwijs leuk geworden en de kinderen in Nederland verdienen ze dubbel en dwars.

Naast de schoenendozen ben ik druk bezig geweest met het kleine moestuinprojectje. Ik heb misschien de rest ook wel aangestoken want ineens word er weer tuinman gesponserd en zijn ze druk in de weer met de grote moestuin. Peter heeft een m3 compost geregeld zodat er goede grond is om groenten in te planten. Gister hebben Sabrina en ik al het compost in een kruiwagen naar binnen gereden zodat we vandaag de eerste dingen kunnen planten. We hebben grote trekkerbanden gebruikt als tuintje, zodat dat hopelijk langer mee gaat! Omdat de tuin nu binnen de muren van Ithemba ligt, kunnen de kinderen goed zien en volgen wat er gebeurd met de zaadjes.

Afgelopen zaterdag heb ik een rondje gereden hier door de regio. Ik heb het meisje bezocht dat ik op schiphol had leren kennen. We hebben heerlijk koffie zitten drinken in Grahamstown. Daarnaast ben ik een kijkje gaan nemen bij Kenton on Sea. Een klein dorpje met super mooie stranden. Zondag was een heerlijk rustig dagje. Ik heb zitten lezen en tegen het eind van de middag ben ik met Sabrina naar het strand gegaan. We hebben nog heerlijk kunnen zwemmen in de zee en zijn daarna een hapje gaan eten. Super gezellig!

Morgen ga ik de laptop naar Samkelo brengen. Ik heb gister allemaal spelletjes op de computer geinstaleerd. Daarnaast staan er nu muziek en foto\'s op, zijn de icoontjes extra groot en heeft het al zijn Ithemba vrienden als screensaver. Het is nu echt zijn computer. Ik moet nog even een grote muis kopen en dan kan de laptop naar de rechtmatige eigenaar.

Donderdag is mijn laatste avond hier. Katharina komt die dag ook aan bij Peter en Daphne (een vrijwilligster die ik ken van vorig jaar). We gaan die avond, ook samen met Sabrina, gezellig braaien hier thuis! Aan de ene kant ben nog lang niet klaar hier en wil ik blijven, aan de andere kant is het ook heerlijk om iedereen over een paar dagen weer te zien (vooral mijn opa!).

Allemaal bedankt voor de lieve berichtjes op mijn blog en mijn facebook! Ik zal vanavond proberen wat foto\'s op mijn blog te zetten :)

?

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!