sannevanadrichem.reismee.nl

Weekend...

Week 3 loopt alweer bijna op zijn eind. Voor je het weet is het al weer weekend.

Het is een rare week geweest qua weer. Zo was het zondag en maandag 38 graden. Op zondag zijn we dan ook heerlijk naar het strand geweest. Zwemmen in de zee is hier zo lekker! Maandag waren er weer aardig wat kinderen op Ithemba. De schoolvakantie zat erop waardoor meer kinderen aanwezig waren. De moeders hielden veel kinderen namelijk thuis aangezien broertjes en zusjes ook niet naar school hoefde vorige week. Ithemba blijft, uitgezonderd van de zomervakantie, wel altijd open. Echt veel energie hadden de kinderen niet door het hete weer. We hebben dan ook het grootste deel van de dag in de schaduw ofbinnen gezeten met de kinderen.

De dag erna was het maar 22 graden. In principe een prima temperatuur voor deze tijd van het jaar maar de overgang was nog al groot. Daarnaast was het erg benauwd en heeft het (vooral s'nachts) erg geregend. Dinsdagavond was ook het afscheidsfeestje van Gerdy en Aly. Zij vertrokken woensdag richting huis.

De dagen erna verliep in ongeveer hetzelfde ritme. s'Ochtends zijn we eerst naar Ithemba gegaan. Ook op Ithemba is automatisch een ritme ontstaan. Zo spelen we eerst tot half 10 met de kinderen buiten. Als alle kinderen opgehaald zijn door de bus hebben we een morging greeting. In deze tijd wordt er gezongen, gedanst en gebeden. Daarna krijgen de kinderen ontbijt en 2 lessen. Tijdens deze lessen halen wij kinderen uit te klas om fijne motorische oefeningen te doen met ze. Om half 12 mogen ze weer een half uurtje buiten spelen en vervolgens krijgen ze lunch. Wij helpen de kinderen dan zo veel mogelijk met eten. Eten is een belangrijk onderdeel van de dag aangezien sommige kinderen thuis niets krijgen. Na het eten gaan wij met alle kinderen tandenpoetsen. De eerste kinderen vertrekken vervolgens al met de eerste bus. De laaste kinderenworden tussen half 3 en 3 uur weg gebracht.Op maandag en woensdag hebben we daarnaasthet moestuinproject.Wij vertrekken vaak om 4 uur s'middags richting huis. In de tussentijd zijn we bezig om fondsen te werven, een logo te ontwerpen,nieuwe visitekaartjes makenen we willen een siteopzettenvoor Ithemba. De tijd vliegt!

Vandaag is wel even een moeilijke dag geweest. Het is frusterend om te zien hoe weinig de leerkrachten doen met de kinderen. Ik weet dat het de Zuid-Afrikaanse mentaliteit is maar de kinderen zitten soms een uur voor zich uit te staren. Wij als vrijwilligers zijn vaak de gene die spelletjes voor ze neerzetten. De leerkrachten zijnniet geschoold waardoor de lessen (als deze al gegeven worden)weinig tot geen inhoud hebben. Daarnaast worden kinderen vrijwel niet geholpen met eten en beland bij sommige kinderen meer eten op de grond dan in hun buik. Hier kan ik mij echt druk om maken!Verder kunnen ze hier heel goed de schijn op houden. Als er mensen van buitenaf komen hebben de leerkrachten het ineens heel druk en organiseren ze vanalles voor de kinderen. Ik heb de afgelopen 3 weken veel weten te slikken maar vandaag was het echt even genoeg geweest. Gelukkig konden we vandaag optijd naar huis. Het zijn 3 heftige weken geweest.

Vanmiddag zijn we met de meiden naar Seaview geweest. Mijn hoofd stond er in het begin niet naar maar het was wel even fijn om weg te zijn.Voor het eerst heb ik hier in een auto gereden. Best wel gek om links te rijden en te schakelen. Het ging gelukkig goed. In het park konden we vrij rondrijden met de auto. Over een onverharde weg met allemaal bochten, kuilen en loszand. Het was dan ook een mooie uitdaging om achter het stuur te zitten. In het park moesten we wachten op giraffen die op de weg bladeren stonden te eten. Best wel eng om op 20 cm afstand langs een enorme giraf te rijden. In het park mochten we ook bij de jonge leeuwen. Best wel dubbel aangezien het niet natuurlijk is dat je ze kan aaien maar het was zeker een mooie en bijzondere ervaring. Spannend was het zeker ook aangezien een van de leeuwen mijn vestje greep en deze niet meer los wilde laten. De verzorgers kregen hem niet los waarna ik mij vest open heb geritst en uit heb gedaan. Vervolgens hebben 3 verzorgersna veel pijn en moeite mijn vest weten te bevrijden.Vooral de meiden om mij heen waren even in de stress maaruiteindelijk zitten er alleen gaten in mijn vest van de tanden en klauwenvan de jonge leeuw.

Vandaag is Daphne jarig. We hebben een stofzuiger voor haar gekocht aangezien ze deze hier niet hebben. Hij was namelijk kapot en een stofzuiger aanschaffen is hier een dure aangelegenheid. Voor ons dus een mooi cadeau met alle vrijwilligers. Daphne en Lonneke zijn nu eten aan het halen dus straks gaan we gezellig met zijn alle eten. Morgen willen we naar dierenpark ADDO. We zijn er achter gekomen dat het belangrijk is om in het weekend leuke dingen te doen. Niet alleen om zo dingen van Zuid-Afrika te zien maar ook om weg te zijn, dingen los te laten en je gedachten te verzetten.

Bedankt voor alle lieve berichtjes en reacties! Leuk om te horen hoe alles thuis gaat.

Fijn weekend!

Rik

Hallo Meisje,
Wat vliegt de tijd.
Wat een indrukken doe je op zeg, en wat een gave dingen doen jullie naast Ithemba. Zet de zaken waar je geen sturing aan kan geven vooral van je af, en geniet van je vrije tijd die je krijgt,
Groetjes Rik

Trudy v.d.V

Mooi verhaal! Zal je dat vest bewaren!!

Hanneke Sosef

Hi Sanne,

Ik kan me zo voorstellen dat het frustrerend is om te zien dat er zo weinig motivatie is om die kindjes wat te leren vanuit de vaste medewerkers. Maar in de korte tijd dat je er bent kan je er toch niets aan veranderen meis. Je kunt alleen maar zoveel mogelijk doen voor ze vanuit jezelf en voor de rest moet je maar proberen er vrede mee te hebben. Alle extra aandacht die jullie nu kunnen geven is toch dan maar mooi meegenomen!

Geniet er verder van en probeer vooral tussen de tanden van jonge leeuwen uit te blijven :).

Groetjes
Hanneke

Laus

Lieve Sanne!
Wat een weer pak jij nog even mee net voor de herfst!;) wij mogen hier ook nog niet te veel klagen hoor! Dit jonge leeuwtje was toch een ervaring! even wat anders dan de kat thuis die uit de vazen drinkt! ;)

Nog heel veel plezier, no worries, be happy!

Heel veel liefs van mij!

Helene

He lieve nicht,
Wat leuk om je verhalen te lezen en wat een ander leven daar zeg. Je kan goed werk doen, dat is zeker.
geniet er ook maar van, het zal een hele belevenis zijn daar in Afrika.
hier in ons koude kikkerlandje gaat de temperatuur fors naar beneden en de blaadjes vallen van de bomen.
Gisteren heeft Lianne open huis gehouden in België. Was erg druk en hartstikke gezellig. Ze heeft echt een heel leuk appartement.
Nou meid, pas goed op jezelf, geef de kindjes een dikke knuffel en geniet maar heel erg veel.
Dikke kus Hélène

José

Hey Sanne, ik ben er even goed voor gaan zitten en heb genoten van al je verhalen. De weken vliegen voorbij als je het mij vraagt. Wat goed om te lezen dat je er veel meemaakt en het ontzettend naar je zin hebt. Ik kan me voorstellen dat het lastig is om te zien hoe daar met kinderen wordt omgegaan. Maar goed dat jullie er zijn! Toch jammer dat ouders en docenten niks ondernemen. Dat zou een hoop verschil maken waarschijnlijk.
Heb je ons boek al eens open geslagen?

Kus José