sannevanadrichem.reismee.nl

Kinderen een fijne en veilige tijd geven op Ithemba.

Ja het is eindelijk weer mooi weer! Het heeft even geduurd maar ons geduld wordt beloond. De afgelopen week was het vooral koud en nat. Port Elizabeth staat bekend om de harde wind waardoor het heel snel koud aan voelt! Sinds gister is het weer heerlijk warm en we denken er dan ook aan om vanmiddag naar het strand te gaan.

De afgelopen week was weer lekker druk. We hebben veel gedaan op Ithemba. Zo ben ik dinsdag mee geweest met het naar huis brengen van de kinderen. Dan wordt pas echt goed duidelijk dat Ithemba midden in de township staat en dat de kinderen vaak in hele kleine en vervallen huisjes wonen. Soms echt gebouwd van golfplaten. Overal ligt zwerfafval op straat en de kinderen hebben geen goede kleren. Sommige worden warm ontvangen door hun ouders, andere worden niet opgewacht en komen uit een hele slechte thuissituatie. Kinderen proberen op Ithemba soms verhalen te vertellen over deze slechte omstandigheden. Dat ze bijvoorbeeld seksueel misbruik zijn of fysiek en geestelijk worden mishandeld. Vaak is socialwork bezig om de situatie van deze kinderen te verbeteren. Dit is alleen zo moeilijk omdat ouders totaal niet bereid zijn om te veranderen. Ze staan niet open voor feedback of informatie. In Nederland zou een kind al lang uit huis zijn geplaatst, hier is dat gewoon weg niet mogelijk. Heel heftig en moeilijk om te zien en te horen, zeker omdat je weet dat je niet veel voor ze kan doen. Het enige is de kinderen een fijne en veilige tijd geven op Ithemba.

Woendag hadden we weer Jumboshop. Dit keer was er een grote hoeveelheid champignonnen gedoneerd. Ik heb nog nooit zoveel champignonnen bij elkaar gezien. Aangezien de kinderen dat nooit allemaal konden opeten hebben we een deel verkocht in de shop. Het probleem was alleen dat mensen hier niet weten hoe ze een champignon moeten klaarmaken. Wij hebben dan ook met een groot deel van de champignonnen soep gemaakt en deze ingevroren. Daarnaast kwamen die dag de Duitse vrijwilliger weer die ditmaal ook aan de kinderen EHBO gingen geven. Geweldig om te zien hoeveel lol die kinderen hebben aan het opplakken van een pleister, het aanleggen van een hoofdverband of het verplaatsten van een persoon in de stabiele zijligging. Vooral dat de ouders die aanwezig waren begonnen te klappen als een kind het goed had volbracht, was voor de kinderen een geweldig moment.

Donderdag zijn onze doelen besproken en goedgekeurd door Silvia. We kunnen nu echt aan de slag. Ik heb vorige week dan ook de eerste kinderen individueel behandeld (Het memoriespel, de potloden en de werkboekjes waren al een groot succes Jeannet!) Ik heb nu een schema gemaakt om er een beetje structuur in te brengen. Elk kind heeft een eigen dag / tijd. Daarnaast hebben we groepen gemaakt voor het waterproject. De kinderen mogen dan helpen om de moestuin water te geven. Ik heb er zin in!

Gisteravond zijn we met alle meiden een avond wezen stappen hier in Port Elizabeth. We zijn eerst met zijn alle een drankje gaan drinken in en cocktailbar, daarna zijn we nog even naar de discotheek geweest. Groot verschil met Nederland is dat hier de discotheek om 1 uur al deels leeg loopt. Volgende keer gaan we er dan ook eerder heen.

Vandaag heerlijk een dagje naar het strand, hopelijk blijft de wind zo veel mogelijk liggen!

Astrid

lieve San,
Zal best slikken zijn( die verdrietige thuissituaties ) , maar fijn dat je toch iets kan betekenen voor de kids.
vanmiddag gaan we eet-deeten bij jullie thuis, met de dames! de herfst is hier dus nu echt gekomen , wind regen , stuk kouder! ik ga as dinsdag een weekje op vakantie met mijn zus naar Cyprus ook nog even lekker de warmte opzoeken. Fijn dat die warmte bij jullie ook gekomen is. hoe lukt het met internetten ? heb je altijd wel verbinding? of maar af en toe.
nou groetjes uit naaldwijk namens alle van zeijlossen en tot de volgende keer maar weer.
dikke knuffel van ons allemaal
xxx Astrid

Andrea

Ha San!!

Wat een hoop leuke, gave en stoere dingen maak je mee zeg! Echt onwijs leuk om te lezen! En dat moestuinproject is je ook echt op het lijf geschreven, je had wel een tas met groentezaden van Opa Spruijt mee kunnen nemen ;-) Heel veel plezier!! En hou ons op de hoogte :-)

liefs, Dre

Trudy

Ha Sanne, wat een ervaringen doe jij daar op zeg! En wat leuk dat wij mee kunnen kijken via je blog,( die je zo trouw bijhoud ), zodat wij ook kunnen zien hoe prachtig het land is. Het zal je moeilijk vallen om te accepteren dat de mensen daar zo anders denken dan wij gewent zijn en hele andere normen en waarden hebben. Geweldig dat je daar je steentje kan bijdragen, al is het maar een druppel op de gloeiende plaat. Ik vraag me af hoeveel kinderen daar zijn waar je kennis mee maakt? En hoeveel kinderen kun je therapie geven? Sanne je krijgt ook de groeten van Aad, Wessel en Lennard en we blijven je volgen! Trudy

Samantha

Sanne!

Wat klinkt het weer allemaal bekend! Ben echt blij dat jij ook zulke waardevolle ervaringen aan het opdoen bent, het is wel even heftig dat wel, maar blijf genieten!

Misschien een tip voor het stappen: balissa, kan je dansen tot 4 uur als je wil, het blijft daar lekker druk en donderdag is gratis entree voor ladies.

X

Laura B

Lieve Sanne!
Wat een mooi verhaal weer!
En wat leuk dat je nu echt een eigen project kan uitvoeren met de kinderen, mooi om te lezen.
Wel erg heftig voor de kids daar om dat te moeten mee maken. Wat je al zei, gelukkig zijn er ook gelukkige kinderen tussen met een warm gezin!

Heel veel plezier nog!
Liefs mij!

Milou

Sanne, helemaal super.. Ben trots op je! ;-)

xxx

Sanne

Hoi Trudy!

Leuk dat je ook mijn blog leest! We hebben hier 44 kinderen. Elke dag is het alleen afwachten hoeveel kinderen er komen. Ouders weigeren namelijk soms hun kinderen klaar te maken voor of mee te geven aan de bus. Het gebeurd ook vaak dat een van de bussen kapot is en een deel van de kinderen niet opgehaald kan worden. Ik heb ongeveer 11 kinderen onder mijn hoede. Een aantal hiervan zijn voor het moestuin project. Een aantal geef ik individuele aandacht ivm fijne motoriek:) De andere vrijwilligers hebben ook zo hun kinderen waardoor bijna elk kind individuele aandacht krijgt (want dat is waar ze het meest naar hunkeren).
Verder bij jullie alles goed?
De groetjes terug aan al je mannen!:)

Groetjes Sanne

ps. Samantha: Wij zijn vorige week vrijdag ook naar balissa geweest. Leuke tent:)